Lær at lægge et budget (2/2)

Lær at lægge et budget 2. del af 2.

Nu har du styr på de forskellige typer af budgetter. Så nu er vi klar til at gennemgå, hvordan du aktivt kan bruge dem til at drive din forretning. Selvfølgelig ud fra din strategi og vision.

Hvilken type virksomhed har du? Hvordan tjener du dine penge? Hvordan du gerne vil tjene dine penge fremover?

Det giver selvfølgelig sig selv, men det er vigtigt at vide, hvor du tjener pengene i din forretning, og hvor de ømme punkter er.

Du skal måske nedlægge en produktserie eller services.

Når du har klarlagt ovenstående, er du klar til at lave dine budgetforudsætninger. De skal bruges som input til dine budgetter.

 

Vækst eller konsolidering?

 

Vi starter fra toppen med omsætningen og arbejder os ned.

Vil du gerne opnå vækst på omsætningen eller have fokus på at konsolidere virksomheden?

Det kan være, at du har arbejdet meget på din forretningsmodel og ikke skal justere mere på den nu, eller du vil måske gerne lave forretningsmodellen om?

Du skal gøre dig klart, hvordan du gerne vil opnå vækst, eller om du gerne vil skabe et stærkere fundament gennem konsolidering.

Efter min mening er det vigtigt at have styr på din nuværende forretning, før du begynde at udvide.

Eks. hvis du har faste kunder eller mange genkøb, er det typisk det er nemmere (læs billigere) at holde fast i en glad kunde frem for at erhverve dig nye kunder. Og dårlig kundeomtale er på alle måder dårligt.

Vil du arbejde på at få styr på fundamentet?

  • Skal du gøre enkeltstående kunder til tilbagevendende kunder?
  • Skal du sælge mere til nuværende kunder?
  • Skal priserne justeres?

Har du styr på fundamentet og vil udvide?

  • Skal du gå efter nye kundesegmenter?
  • Skal du udvide produktsortimentet?
  • Skal du gå efter nye markeder?

Disse overvejelser skal bruges, når du lægger dit budget. Du skal have et overblik over, om du kan finansiere væksten, eller du skal søge ekstern finansiering.

“Du skal have overblikket for ikke at blive kvalt i din egen succes”

 

Gennemgå dine faste omkostninger

 

De bliver også kaldt kapacitetsomkostninger. Du bør en gang om året gennemgå alle dine faste omkostninger og vurdere, om de stadig er relevante.

Det kan både være abonnementsløsninger, hvor du måske skal have en mindre løsning eller en telefonregning, som skal genforhandles. Det kan også være, at du kan opnå en stor besparelse ved at gå over til årlig betaling.

Det kan også være dine samarbejdspartnere, hvor du skal (re)vurdere, om du stadig får samme værdi for pengene.

Eller om du måske har nogle områder, der kan digitaliseres, så du enten kan minimere dine fremtidige ansættelser eller flytte dine medarbejderes fokus til andre områder.

“Mange bække små gør en stor å.”

Alle disse små ændringer kan godt løbe op i en pæn sum penge.